In de pers




De Wortels van de Wereld

Te gast op de Boekenmarathon 2020



Op 5 november 2020 was ik te gast bij Tom De Cock op de Boekenmarathon, het heerlijke boekeninitiatief dat de afwezigheid van de jaarlijkse boekenbeurs toch een beetje moest goedmaken, om het te hebben over De serres van Mendel en De Wortels van de Wereld. Een fijn gesprek, dat je hier kunt herbekijken:

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/boekenmarathon/5-november/boekenmarathon-s5-novembera10/?fbclid=IwAR3B2hG_tx7jliYD9dSP1tr0erIpIgUQWO4XqOTwa5b7FyFil_dqLU0taLw

De wortels van de wereld is een leesboek met prachtige tekeningen. Deze tekeningen zijn volledig in harmonie met het verhaal : poëtisch, mysterieus, ontroerend, uitnodigend om verder te bladeren en te lezen. De lezer wordt gewoon meegezogen in een wonderlijke wereld.

Het verhaal is een sfeervol, hedendaags sprookje dat stof tot nadenken geeft over de manier waarop wij met onze wereld, het milieu en onze medemensen omgaan en over de gevolgen daarvan, maar dit zonder ooit belerend over te komen. Maar het gaat tegelijk ook over de queeste van twee jonge adolescenten, waarin ze meer over zichzelf en hun sterktes  te weten komen en leren omgaan met hun angsten: “Angst vertelt je zelden de waarheid. Als je er naar luistert, wordt je wereld heel klein.”

De tekst leest vlot, is vaak beschrijvend, met regelmatig dialogen, doorspekt met prachtige filosofische gedachten : “Haar verdriet heeft geen naam, het is alleen rijp.”, “Tijd en afstand zijn niet alleen te meten in lengte, maar ook in diepte.” “We blijven altijd verlangen naar de plek waar ons hart thuis is.”  En de gedachte die als een rode draad door het verhaal loopt : “Alles is met alles verbonden”. Voor wie eerder al De serres van Mendel gelezen heeft, is het een blij weerzien met de  twee hoofdpersonages, Reya en Robin: zorgzaam, intelligent, warm en ondernemend.

Dit is in principe een jeugdboek voor kinderen vanaf 10 jaar. Maar ook volwassenen die openstaan voor een imaginaire wereld en een hartverwarmend verhaal, zullen er zeker kunnen van genieten.” (Myriam Vanderzeypen, Lees-Wijzer, oktober 2020)

“Het verhaal heeft een hoog filosofisch gehalte en diepe doordenkers over het leven en de dood. (…)
Het boek is erg verzorgd uitgegeven. De tekst staat op zacht glanzend beige pagina’s in een ruime bladspiegel. Heel wat niet alledaagse en kleurrijke illustraties zijn in het verhaal opgenomen. Waarbij wordt verwacht dat de lezer ook daarover nadenkt.
Het is geen gemakkelijk leesbaar verhaal en er wordt heel wat leesbereidheid en doorzetting van de lezer gevraagd.
Een kunstzinnig diepgravend verhaal over grote levensvragen in een mooie, zware uitvoering.” (Pol Van Damme, Pluizuit, september 2020)

Interview in Markant Magazine:

De Serres van Mendel


De serres van Mendel is geen klassiek prentenboek, maar een leesboek met fascinerende tekeningen. Die zijn volledig in harmonie met het verhaal: poëtisch, mysterieus, ontroerend, uitnodigend om verder te bladeren en te lezen. De lezer wordt gewoonweg meegezogen in de wondere wereld van Reya en Mendel. Vooral de gedetailleerde, bijna lyrische beschrijvingen van de serres dragen hiertoe bij.
(…) Het verhaal is een hedendaags sprookje dat stof tot nadenken geeft over de manier waarop wij met onze wereld omgaan en de gevolgen daarvan, maar dit zonder belerend over te komen. De uitgever labelt het boek voor kinderen vanaf 10 jaar. Maar ook volwassenen die openstaan voor een imaginaire wereld en een hartverwarmend verhaal, zullen ervan kunnen genieten.”
(Myriam Vanderzeypen, LeesWijzer)


“Je leest dit verhaal, een heus sprookje, als een trein. De verwachtingen die ik had bij het vastnemen van dit boek zijn tot hun recht gekomen. Een kunstwerk, gecreëerd door een knappe samenwerking van auteur en illustrator.”
(Elke Verhulst, Pluizer, januari 2020)

“Het verhaal focust op de bloeiende vriendschap tussen de twee kinderen, maar ook thema’s als melancholie en eenzaamheid worden op een begrijpelijke manier aangekaart. Tussentitels als ‘Wortels van de wereld’, ‘Kennis is kwetsbaar’, ‘Langslapers en lanterfanters’ en ‘Tranen waar de grond van trilt’ laten zien hoe doordacht Kirstin Vanlierdes schrijfstijl is. Bovendien wordt het verhaal geschreven met grote aandacht voor het zintuiglijke, wat perfect aansluit bij de sfeer van het boek. (…)
Vanlierde verwoordt de ervaringen van de kinderen, terwijl Jurgen Walschots kleurrijke illustraties de omgeving in detail tonen. Het boek bevat zowel paginagrote illustraties als kleine illustraties in grijstinten. Elk beeld roept een andere sfeer op, wat toont hoe gediversifieerd de serres zijn. De personages zijn steeds klein en donker afgebeeld, waardoor alle aandacht naar de kleurrijke planten en dieren gaat. Hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer je er ontdekt. Opvallend is dat de koepels van de serres altijd zichtbaar zijn. Hoe groot ze ook zijn, de serres zijn dus eindig en er is nog een hele wereld daarbuiten.
De serres van Mendel is een prachtig boek dat inspireert en vragen oproept.”
(Charlotte Devlies, Mappa Libri, januari 2020)

“Bijzondere uitgave waar intense liefde voor de natuur uit spreekt; niet eenvoudig te doorgronden, het is een gelaagd en complex verhaal voor verstilde en poëtisch ingestelde lezers.”
(Ton Jansen, NBD Biblion, december 2019)


De serres van Mendel een uniek en mooi boek en zeker een aanrader voor jong en oud.”
Valerie Leersen, Chick-lit, februari 2020)


Artikel in Het Nieuwsblad
:


Interview in Infomagazine Destelheide-Hanenbos:

We hadden een gesprek naar aanleiding van Brunch in het bos (Hanenbos, 8 september 2019) en de opening van de tentoonstelling met tien prenten uit het boek. Scholen kunnen het hele jaar terecht in Hanenbos voor een educatieve ontdekkingstocht in de natuur met De serres van Mendel als uitgangspunt.


Zie ook:
Brunch in (Hanen)bos werd een succes
(Het Nieuwsblad, september 2019)



STROOM

En de prijs voor de recensie met de meest originele titel gaat naar… het Stripschrift!
(Met maar liefst 4 !!!! Maar niet voor de titel. 😉 )



‘Kirstin Vanlierde brengt eerste graphic poem ‘Stroom’ uit’
(HLN, augustus 2018)

Vanlierde schrijft bedachtzaam en suggestief, met een uitgesproken aandacht voor de psychische onderlagen. De toon is melancholisch, het onderduiken in het onbekende gebeurt vanuit een gemis, een onvoldaanheid, een onbenoemde tristesse. Met fijnzinnige beelden, zoals de herinneringen die van je afglijden ‘als parelende lucht die nog even op je huid vastgeplakt blijft, minuscule aandenkens aan de wereld boven die een voor een opgeven en loslaten.’ Ze schrijft genaakbaar en nodigt uit om je te laten meedrijven op de tekst.”
(Jen De Groeve, Mappa Libri, december 2018)

“Poëtisch taalgebruik staat vaak gelijk aan gekarameliseerde en kleffe zinnen, maar hier hebben we dat gevoel niet. Dat is ten verdienste van schrijfster Kirstin Vanlierde, die de juiste snaren weet te raken met haar taalgebruik, verrijkt met alliteraties, assonanties en nog tal van andere stijlfiguren. Walschots tekeningen suggereren en zorgen dat het woord nog meer voor zich spreekt. Knap werk, geef ons nog maar een Zaailing!”
(Seppe Cools, Cutting Edge, oktober 2018)



Zaailingen

Reportage over het SmåBUS-festival en het Zaailing-duo in Zweden:

(Vetlanda Posten, september 2018)

Over BXL Dorado, Mokafé en de Zaailingen:

‘Schrijfster Kirstin Vanlierde laat haar Zaailingen los op de wereld (HLN, juni 2018)



Yuma

“Dit boek onderscheidt zich door een krachtige – soms filosofische – stijl, knappe opbouw en spannende uitwerking. Zeer de moeite waard.” (S.E. van Zonnevelt, NBD Biblion)

“De grootste sterkte van dit boek ligt in de schrijfstijl: Vanlierde is zonder twijfel een begenadigd schrijfster. Ze schrijft elegante zinnen zonder al te veel tierlantijnen en kiest haar woorden met zorg.” (Tine Verachten, De Leeswelp)

“Een bijzonder boeiend verhaal met erg sterke personages die de lezer tot nadenken stemmen over zijn/haar standpunt tegenover minder compatibele samenlevingen. Een aanrader!” (Pol Van Damme, Pluizuit)



Sequoia

“Het boek is een pleidooi voor meer openheid en verdraagzaamheid. Door het in de toekomst te situeren komt het niet als een boodschap over maar het laat de aandachtige lezer wel eens stilstaan bij zijn eigen visie op anderen.” (Hilde Ureel, Pluizer)

“Samen vormen de verhalen van Maarian en Yann een boeiend geheel, dat overigens met een verfrissende soberheid geschreven is. Vanlierde zet geen breedsprakige landschapsbeschrijvingen of en vergezochte metaforen in, maar kiest voor authenticiteit en eenvoud in haar schrijfstijl.” (Jessica Boeykens, de Leeswelp)



Geheugen van Steen

“Jonge mensen die zoeken naar zingeving of naar een manier van bestaan die minder afhankelijk is van media en materie, vinden zeker inspirerende gedachten in de passages over denkbeelden en levenswijzen van de katharen. De rustige informatie over o.m. de ascetische levenswijze van de katharen om zich van het stoffelijke te bevrijden, over hun hoge idealen, hun opvatting van de gelijkwaardigheid van man en vrouw, hun onbaatzuchtigheid, hun verzet tegen een christendom dat de mensen klein hield en onderworpen aan de controle van een bijna seculier hiërarchisch opgebouwde Kerk… wekken bij de lezer een historisch correcter beeld van de katharen dan de verhalen die het alleen hebben over de vervolging en de brandstapels.” (Herman de Graef, de Leeswelp)

“‘Geheugen van steen’ vormt een inspiratiebron voor jongeren die zich niet alleen door materiële zaken laten leiden. Een must in je boekenkast!” (Katrien Reyntjens, Pluizer)

“Met Geheugen van steen bevestigt Kirstin Vanlierde mijn oordeel over haar debuut Als een spiegel: deze schrijfster is een belofte. Zijn verkent bij voorkeur het grensgebied tussen de gewone realiteit en een diepere werkelijkheid. (…) Kirstin Vanlierde is een van de grootste talenten van de nieuwe lichting Vlaamse jeugdauteurs.” (Ed Franck, Standaard der Letteren)



Als een Spiegel

“Las u ooit een boek dat u echt goesting bezorgde om muzieknotenleer te gaan studeren en vervolgens piano of cello te leren spelen? Als een spiegel is zo’n boek. Kirstin Vanlierde debuteert met een bijzonder sfeervol verhaal waarin je werkelijk vanaf de twééde bladzijde binnengezogen wordt. Het enige wat je vanaf dan nog wil, is dat iedereen jou met rust laat zodat je kan meedeinen op de letters en de sferen die Vanlierde knap uitzet” (Els Van Steenberge, De Leeswelp)

“Elke bladzijde biedt ingehouden spanning, ingetogen emoties en wonderbaarlijke relaties. Het verhaal sleept je mee in een nieuwe wereld, waarvan het bestaan ter discussie kan worden gesteld, maar de impact niet. Zowel de impact van de speciale gaven in het boek als de impact van het onderwerp op zich, zijn niet te onderschatten. Dit boek lees je niet ‘tussen de soep en de patatten’, hier neem je de tijd voor. Een jeugdboek van volwassen formaat.” (Nele Janssens, Pluizer)