Licht dat schijnt

Light & drops_044 ed cut
(c) KV

 

It’s only dark because you’ve invested your light in the old, schrijft Jonas Ellison in een recente blog waarin hij het heeft over zijn persoonlijke ervaring met de Donkere Nacht van de Ziel. Hij beschrijft die als de overgangsperiode tussen een oude fase en een nieuwe, waarbij het oude al afgeworpen maar het nieuwe nog niet gearriveerd is en alles dus onzeker aanvoelt. Klinkt behoorlijk hard als Bill Plotkins cocon, als je het mij vraagt.

Hoe dan ook, ik voel wel wat voor Ellisons benadering, en die ene zin vond ik bijzonder treffend. Het is duidelijk: als je je licht blijft gebruiken om de dingen te belichten die je ontgroeid bent, je verleden en je oude zelf, dan gaat er niets de andere kant op, en blijven de uitdagingen en zegeningen van het nieuwe pad, de nieuwe fase, volledig in het duister.
Daarom is het onbekende vaak ook zo beangstigend. We zijn er niet erg goed in om gewoon in het nu te zijn, in het vagevuur (zelfs al is dat maar tijdelijk) en ons licht vooruit te schijnen – en niet veel verder te raken dan onze voeten, want de dikke mist van onzekerheid blokkeert elk uitzicht.

Of we zouden kunnen stoppen met wat dan ook te willen belichten, en het licht toestaan om ons te vinden, terwijl we dapper voort lopen doorheen de mist waarachter een nieuwe dageraad ons wacht.

En wanneer het ons dan vindt, zal het recht door ons heen stralen, prachtig en helder. Dat zal het moment zijn waarop we weten dat een heel nieuwe dag aangebroken is.

 

Light & drops_043 cut klein
(c) KV

4 thoughts on “Licht dat schijnt

  1. Inderdaad een treffende zin waar je mooi op in bent gegaan. Wanneer we eenmaal beginnen met lopen zal ’t pad zich vanzelf duidelijker/beter belicht voor ons uitstrekken, lijkt me zo. Of dat hoop ik maar.. 😉

    Liked by 1 persoon

  2. dear You, beste Kirstin

    mag ik jou eerst en vooral een stralende verjaardag wensen en daarmee ook (misschien) een klein tikfout signaleren in jouw laatste Zaailing die zooooooo vroeg in de bus kwam vallen –

    zo recht door ons heen stalen, stond er – en ik dacht, ja, jaaaaa, misschien kan dat ook de bedoeling zijn misschien niet afin: ik zal het eens vragen -)

    Ik geniet dikwijls van wat je schrijft, de thema’s die je opdelft, de verwijzingen naar slimme boeken en auteurs, je foto’s ook amai ! En van je te hebben leren kennen wat jaren geleden, en dat het blijft duren -)

    hip hip hiphop hoera ! xxx

    karel

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

