Muziek op het keerpunt

Gisteravond woonde ik een concert bij van de Canadese artieste en zangeres Loreena McKennitt, wiens muziek ik al twee decennia ken en bewonder. Met een zucht van verlichting liet ik me in het bloedhete Koninklijk Circus op mijn balkonstoel zakken: we waren op tijd. Heel Brussel leek de bedoeling te hebben gehad om ons tegen te werken en had het ene na het andere obstakel op ons pad gezwierd: van druk verkeer over wegomleggingen wegens werkzaamheden tot een heuse politieblokkade omwille van een naderende betoging. Even later bevonden we ons zelfs in die bewuste manifestatie, tegen de stroom van betogers in wadend, terwijl we probeerden tot bij de concertzaal te raken.

We werden zonder veel omhaal binnengelaten, overwonnen ettelijke verdiepingen trappen tot helemaal bovenin de zaal en het moment dat we neerzaten, gingen de lichten uit en begon de muziek. Van timing gesproken.

Terwijl de eerste vertrouwde, betoverende noten over me heen spoelden in het duister voelde ik een vreemd soort ontroering. Ik realiseerde me dat dit mijn vierde concert van McKennitt was, en gravend in mijn herinneringen kwam ik tot de enigszins verbijsterende constatering dat elk van die concerten een keerpunt in mijn leven had gemarkeerd, en dat er op elk van die kruispunten sprake was van een zielsverbondenheid.

the-book-of-secrets-4fb3f9f355b85.jpg

Ten tijde van mijn allereerste concert (The Book of Secrets Tour in 1998) stond ik op de drempel van volwassenheid. Ik had mijn puberale afhankelijkheid van mijn ouders afgeworpen, ik had niet zo lang geleden mijn eerste ernstige liefdesrelatie beëindigd, met een man die ik oprecht gedacht had ooit te zullen huwen, ik leefde alleen, studeerde literatuur en had net toevallig een paar vrienden gemaakt die jarenlang een enorme invloed op mijn leven zouden hebben. Een van hen is nog steeds mijn dierbaarste zielsvriendin. We legden samen tarotkaarten, praatten tot een stuk in de nacht en hadden het gevoel dat we elkaar al eeuwen kenden en liefhadden. Al die tijd weefde de muziek van die mooie Iers-Canadese zangeres webben die fluisterden over lang vervlogen tijden, Kelten, wedergeboorte en de weg naar huis. We dansten op Santiago bij mijn vriendin in de huiskamer. Loreena McKennitt was de soundtrack van mijn initiatie in de magische helft van het leven.

Bij het tweede concert, in de lente van 2007 (An Ancient Muse Tour), bevond ik me in een heel andere positie. Ik was al bijna twee jaar getrouwd met de liefde van mijn leven, maar kort voordien was ik neergebliksemd door een zielsconnectie met iemand anders, voor ik goed en wel besefte wat er gebeurde. Als gevolg daarvan gingen mijn man en ik door een diepe emotionele crisis die riskeerde ons hele huwelijk op te blazen. De muziek die ik al zo lang met hem had willen delen, had een rouwrand van verdriet en vertwijfeling, want allebei voelden we hoe de ander ons door de vingers glipte en we wisten niet hoe we onze liefde konden redden.

We hebben het uiteindelijk wél overleefd, iets waar ik nog altijd dankbaar om ben, en de lessen die we toen leerden, tijdens dat rauwe en soms hartverscheurende proces van oprechte eerlijkheid en elkaar terugvinden, komen ons van pas tot op vandaag.

loreena2007c

Het derde concert volgde nauwelijks meer dan een jaar daarop, in de zomer van 2008 (Live in Concert). We gingen ervoor naar de Amsterdamse Carré, en ik werd vergezeld door leerlingen van de middelbare school aan wie ik dat jaar had lesgegeven. We hadden Engelse poëzie bestudeerd, onder meer aan de hand van Loreena McKennitts interpretaties, en ik wilde de schoonheid ervan zo graag live met ze delen. Die jonge mensen waren me erg dierbaar, dierbaarder misschien dan goed was tussen een leerkracht en haar leerlingen. We hadden elkaar geraakt en beïnvloed op manieren die zich alleen voordoen als er sprake is van een dieper soort verbondenheid. Dat concert markeerde het moment waarop ik kon voelen dat ze bezig waren zich van me te verwijderen, op weg naar hun eigen leven. Het voelde als een afscheid, en dat was het ook.

Maar het Carré-concert betekende ook een nieuw begin, en een nieuwe verbondenheid van de diepste soort. Minder dan twee weken later dienden de eerste golven zwangerschapsmisselijkheid zich aan. Onze zoon was erbij in Amsterdam, zelfs al wisten we dat op het moment zelf nog niet.

Dus op wat voor kruispunt stond ik nu, vroeg ik me af in het duister van het Koninklijk Circus, dezelfde concertzaal waar ik tien jaar eerder het gevoel had gehad dat mijn leven verkruimelde in mijn machteloze handen.

Dit McKennitt-concert was een trio-performance, zuiverder en intiemer van opzet dan de evenementen waar de zangeres zich laat omringen door een podium vol muzikanten en instrumenten. Het voelde wezenlijk anders.

Ik besloot dat ook ik op een andere plek was aangekomen, en ja, alweer op een drempel. Bovendien had ik het gevoel dat de cirkel die ik twintig jaar geleden was gestart nu op een of andere manier rond was.

Photo_-_Festival_de_Cornouaille_2012_-_Loreena_McKennitt_en_concert_le_26_juillet_-_021.jpg

Zoals ik eerder al beschreef, heb ik na een periode van zuivering, opbranden en uit mijn eigen as herrijzen professioneel en creatief een onverwachte bocht gemaakt. Ik voel me, voor het eerst in mijn leven misschien, in mijn kracht staan. Ik maak werk dat me gelukkig maakt, in een samenwerking met iemand die ik andermaal een zielsvriend kan noemen, die onverwacht mijn leven binnenwandelde en besloot dat ik deel moest gaan uitmaken van het zijne. Maar dit keer brengt die verbondenheid me niet uit evenwicht. Ze is geen bedreiging voor mijn huwelijk, ze flirt niet met de grenzen van het sociaal aanvaardbare. En als ik al zwanger zou zijn, dan is het van een boek. Dit keer ben ik klaar om aan de slag te gaan met datgene waartoe ik twintig jaar geleden werd geïntroduceerd.

Onvermijdelijk vraag ik me nu af wanneer mijn weg en die van Loreena McKennitt opnieuw zullen kruisen, en welk bijzonder kruispunt in mijn leven een vijfde concert zal markeren.

Ik kan alleen maar bidden dat het een mooi moment zal zijn.
Maar krachtig, dat weet ik nu al.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s